Pneuservis Auto Dědoch

Historie pneumatiky

Historie pneumatiky jak ji známe dnes říká, že vůbec první pneumatiku vynalezl R.W. Thomson v roce 1845. V jeho prvním návrhu měla pneumatika několik nafouknutých duší v koženém obalu. Oproti svým následovníkům měla nespornou výhodu v tom, že potřebovala proražení na více místech, aby se stala nepoužitelnou.

Nakonec až v závěru 19. století vyvinul John Boyd Dunlop gumovou pneumatiku. I přesto, že se jednalo o velký technologický pokrok, uchytila se gumová pneumatika až o rok později.

Dunlop svou pneumatiku představil v novinách v prosinci roku 1888 a květen následujícího roku již zaznamenala skutečný průlom. Cyklistický závod v severoirském Belfastu se již jel na pneumatikách a povědomí o gumové pneu už začínala mít i veřejnost.

Naneštěstí původní pneumatika měla i své stinné stránky. Duši bylo velmi složité vyndat, protože pneumatika byla přilepená k vozu. Roku 1890 byl patentován návrh okraje kol a vnější kryt s nepružným lemem. V té době byly položeny základy dnešní pneumatiky. Po dlouhá léta se pneumatika vyvíjela a stala se vysoce technologickým výrobkem. Dva z nejdůležitějších vývojů byly radiální pneumatiky od Michelinu v roce 1948 (získaly do té doby nevídanou přilnavost) a když Dunlop roku 1972 odstranil duši z pneumatiky.

Pneumatiky v čím dál tím víc „motorizovaném“ světě pronikly do různých odvětví: od rychlostních závodů jako formule 1 až po stroje veliké jako dům. Dnes poskytují nejen pohodlnou jízdu, ale i slušnou odolnost vůči proražení a samozřejmě potřebný výkon. Koneckonců jsou pneumatiky jediným místem, kde se Vaše vozidlo dotýká vozovky.

Pneumatiky jsou v povědomí mnoha lidí pouze všední výrobky. Jenomže je to jediné, co zprostředkovává styk auta se silnicí. To jim přisuzuje daleko větší význam. Tato brožura vám má nové pneumatiky představit takové, jaké skutečně jsou: vůbec ne všední pneumatiky. Místo toho jsou to výrobky, které mají špičkové technické vlastnosti a dennodenně vás bezpečně přivezou do cíle. Samozřejmě za předpokladu, že budete dbát rad a pokynů, zejména těch, které se týkají tlaku vzduchu. Neboť nepřiměřeným zacházením se mohou pneumatiky poškodit, což potom může být příčinou dopravních nehod s věcnými škodami a tělesným poškozením.

Užitečné rady, jak pneumatiky ošetřovat

  • Vyhýbejte se poškození
  • Vyhýbejte se přetěžování
  • Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu
  • Dávejte pozor na hloubku vzorku pneumatiky
  • Nejméně jednou za rok prohlídka u odborníka na pneumatiky
  • Vyměňujte pneumatiky alespoň v rámci nápravy

Bezpečnost!

Různá opotřebování pneu a čím jsou způsobeny:

  • Opotřebování na krajích – nízký tlak v pneumatice
  • Opotřebovaný střed – příliš vysoký tlak
  • Ojetí jen jednoho kraje – nejčastěji špatně seřízená geometrie
  • Opotřebení na různých místech – pravděpodobná závada tlumičů
  • Opotřebené jedno místo – zablokování kol při brždění na suchu (probrždění) nebo smyk
  • Podélné rýhy – prokluzování jen jednoho kola, hlavně v zimním období

Výměna pneumatik:

  • Indikátor opotřebení pneumatik Vám včas ukáže, kdy je potřeba přezout
  • Pokud klesne hloubka dezénu po 1,6 mm (stanoveno zákonem), je rovněž potřeba vyměnit pneumatiky (účinnost však klesá mnohem dříve)
  • Měnit pneumatiky na jaře a na podzim je, v případě, že nepoužíváte celoroční pneu, v zájmu nejen Vaší bezpečnosti (zima pro pneumatiky začíná na 7°C)
  • V případě jakéhokoliv defektu

Prodloužení životnosti Vaší pneu:

  • Kontrola tlaku každých 14 dní nebo alespoň jednou do měsíce a ,měla by být prováděna za sucha; správný tlak Vám zajistí jak prodlouženou životnost, tak bezpečnost
  • Výměna ventilku při každé výměně pneumatik; to zamezí úniku vzduchu a přispívá životnosti Vaší pneu
  • Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatik, ale i tlumičů, řízení ložisek
  • Seřízení kol – správná geometrie zajistí, že nebude docházet k nepravidelnému nebo nadměrnému opotřebení

Nebezpečí jízdy na různých površích:

  • Na suché vozovce platí čím širší pneu, tím lepší přilnavost a kratší brzdná dráha, ale zároveň vyšší spotřeba
  • Na mokru horší parametry a navíc hrozba aquaplaningu (průjezd větší vrstvou vody a ztráta kontroly nad vozem)
  • V hlubokém sněhu nebo břečce si lépe poradí pneumatiky s užším dezénem, zatímco na uklouzaném povrchu či ledu jsou díky většímu množství záběrových hran lepší širší pneu (lepší záběr i kratší brzdná dráha)

Tlak v pneumatikách:

  • V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně
  • Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce (častější nehody)
  • Správný tlak nechá pneumatiku podávat maximální výkony
  • Kontrolu tlaku provádějte pravidelně v intervalu 14 dnů až měsíc

Jak vybavit svůj vůz? Na jedné nápravě je třeba použít:

  • Obě pneumatiky stejné značky
  • Pneu stejných rozměrů – šířka, výška, průměr
  • Stejnou oblast užití – silniční, terénní,…
  • Stejnou stavbu dezénu – radiální, diagonální,…
  • Stejný rychlostní symbol a…
  • …samozřejmě stejný index nosnosti

Podle čeho vybírat pneumatiky pro svůj vůz?

  • Podle stylu jízdy a typu vozidla
  • Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatik
  • Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu
  • Dojezd stoupá s kvalitou pneu = levnější pneumatika peníze neušetří
  • Cena? Až na posledním místě…

VÝBĚR PNEUMATIK PRO OSOBNÍ VOZIDLA

1) Při vybírání pneumatik pro svůj vůz musíme vycházet z údajů ve velkém technickém průkazu, kde jsou údaje o pneumatikách povolených pro užívání na Vašem vozidle. Uvedené údaje se skládají z

  • rozměru pneu
  • indexu nosnosti
  • indexu rychlosti

2) Po zjištění těchto údajů přistoupíme k výběru vhodné pneumatiky pro své vozidlo se zvážením stylu jízdy, účelu použití, jízdních vlastností a kvality. Tedy k dosažení co nejlepší užitné hodnoty pro vás.

Zvažujme především:

  • styl jízdy
  • průměrný počet km/rok - četnost jízd
  • délka jízd
  • rychlostní režim
  • typ a druh vozidla
  • technický stav

a) příklad volby:
Mám starší vozidlo v ještě dobrém technickém stavu, jezdím klidně, průměrně rychle denně do práce, občas na nákupy, někdy na delší vyjížďky. Najedu za rok cca 10 tis. km. Pro tyto motoristy doporučujeme za vhodné používat pneu těchto značek: Kormorán, Tigar, Barum, Matador, Sebring atd.

b) příklad volby:
Mám vozidlo menší nebo střední třídy v dobrém technickém stavu, rád jedu i rychle, jezdím hodně a často, ročně cca 20 tis. km. S vozidlem jezdí i rodinní příslušníci (jiní řidiči). V této skupině jsou již vyšší nároky na bezpečnost a kvalitu, proto doporučujeme pneumatiky vyšší úrovně značek:Kleber, BFGoodrich, Nokian, Uniroyal atd.

c) příklad volby:
Jezdím s vozidlem ve velmi dobrém technickém stavu. Jezdím hodně a velmi rychle i na dlouhé vzdálenosti, najezdím cca 30 tis. km a více, zde je nutné pořídit si pneu té nejvyšší třídy, tj.: Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli atd.

3) Dále je vhodné zvážit, zda zvolit druh pneu komfortní, která je měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, je tichá a má vyšší kilometrový výkon. Nebo pneu sportovní, která je tužší s velmi dobrými jízdními vlastnostmi při agresivní jízdě a rychlých průjezdech zatáčkami. Je hlučnější, má nižší kilometrový výkon a nižší komfort jízdy. Rovněž si musíme zvolit typ dezénu:

Symetrická pneumatika:

  • používá se většinou na vozy nižší a střední třídy
  • dezén je symetrický, pozice na vozidle libovolná

Asymetrická pneumatika:

  • určena pro vozy střední a vyšší kategorie vyráběná v komfortním i sportovním provedení
  • vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, dle rozlišení musí být takto na vozidlo namontována

Směrová pneumatika:

  • určena pro střední a vyšší kategorie, vyráběna většinou v provedení sportovním
  • tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku pneu, je to určený směr otáčení na vozidle
  • zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a dosahují nižších kilometrových výkonů

Je to náš návod, jak přistupovat k volbě obutí Vašeho vozu, aby jste dosáhli optimálních jízdních vlastností za solidní ceny v co nejlepší užitné hodnotě.

Značky pneu:

Barum

Stále vnímána jako "domácí" značka, do které se pozitivně promítá vlastnictví koncernu Continental. Výrobní závod v Otrokovicích patří mezi nejmodernější v Evropě. Doporučována pro rozměry 13", 14" a 15".

BFGoodrich

Původně jedna z akvizicí koncernu Michelin - významná pro trh v USA: Typická montáž na americké off-roady.

Continental

Vyrovnaná kvalitativní bilance v osobních pneumatikách mezi letními a zimními dezény.

Dunlop

Dobře vnímána sportovní veřejností zejména pro vysokou kvalitu motoplášťě. Domácí značka pro Velkou Británii.

Fulda

Německá akvizice koncernu Goodyear. Výkonné pneumatiky na silnici i pro vozidla SUV a off-road za výhodné ceny.

Goodyear

Tradiční číslo 1 na trhu v USA. Dnes celosvětově rozšířená značka s úspěšnými novinkami na každou sezónu. Ve výrobním programu jsou zahrnuty pneumatiky od malých osobních vozidel po obří stavební stroje.

Kleber

Francouzský původ značky. Rozumná cenová hladina předurčuje tyto pláště pro rodinná vozidla resp. druhá a další vozidla v rodině.

Kormoran

Relativně mladá značka z koncernu Michelin patřící do skupiny "budget", tlak je tvořen především na cenu výrobku samozřejmě při zachování základních, zejména bezpečnostních, funkcí pneumatiky. Této myšlence je podřízena i nabídka rozměrů, jejichž těžiště je ve především 13" a 14". Značnému renomé se mezi profesionály těší nákladní pneumatiky této značky.

Matador

Slovenský výrobce, který v posledních letech vyvíjí úspěšnou exportní aktivitu při současném zvedání image. Značka Matador tak atakuje i oblasti vysokovýkonných a 4x4 pneumatik, které byly dosud doménou jiných výrobců. Ke stále lepšímu povědomí přispívá velmi zdařilá internetová prezentace

Michelin

Při koupi pneumatiky Michelin se určitě platí za image značky, ale vždy s důrazem na kvalitu a výkon výrobku.

Pirelli

Samostatný italský koncern proslulý zejména vysokovýkonnými pneumatikami. V posledních letech vítěz mnoha testů zimních pneumatik.

Sava

Původní domácí slovinská značka, dnes součást koncernu Goodyear. Dobrý poměr cena/výkon pro rodinná vozidla resp. vozidla nižší střední třídy.

Proč přezouvat na zimní pneu?

Doslovné znění zákona č. 133/2011 Sb. § 40a

1. V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

  1. se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
  2. lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.

Proč přezouvat na zimní pneu?

  • Zimní pneumatiky poskytují maximální bezpečí při teplotách nižších než 7 °C.
  • Letní pláště v zimních podmínkách ztrácejí vlastnosti potřebné pro bezpečnou jízdu, dochází k jejich tvrdnutí.
  • Nové moderní dezény zimních pneumatik jsou stejně atraktivní jako dezény letních plášťů.
  • Podle platné legislativy některých zemí může mít jízda s nevhodnými pneumatikami dokonce právní důsledky nebo se může také odrazit v pojistném krytí.
  • Při rychlosti 50 km/h je brzdná dráha automobilu s letními pneumatikami o 8 metrů delší, než brzdná dráha automobilu řidiče, který přezul na zimní pneumatiky.
  • Je dobré také dbát na hloubku dezénu, poklesne-li pod 4 mm, doporučujeme použít takové zimní pneumatiky pro dojetí na jaře.

Sezónní uskladnění pneumatik

Velmi výhodná služba založená na naší starosti o Vaše pneumatiky !

  • Při uskladnění pneumatik u nás si nemusíte dělat starosti s odvozem a dovozem pneu do servisu, nemusíte si dělat starosti s místem pro uskladnění svých pneu a nebudou Vám v garáži, či jiném prostoru zavazet.
  • Skladování v podmínkách speciálně určených a přizpůsobených pro skladování pneu včetně ošetření pneu před uložením.

Popis

Velmi příznivě je mezi zákazníky hodnocena nabídka sezónního uskladnění pneumatik.

O co se jedná?

Je to možnost pro naše zákazníky, kteří využívají pneumatiky s dezény pro letní a zimní sezónu. Ten, kdo si u nás zakoupí pro nadcházející sezónu z pohledu ročního období (ZIMA-LÉTO) nové pneumatiky, a kterému provedeme servisní službu má možnost, nechat si vyměněné pneumatiky u nás uskladnit. V době, kdy se o tyto pneumatiky zákazníkovi staráme, provedeme jejich kontrolu (technický stav, umytí) a připravíme je na nadcházející období. Zákazník nemá starosti kam a jak tyto pneumatiky doma uskladnit. Tyto starosti převezmeme plně za něj. Před příchodem sezóny, pro kterou jsou určeny se po dohodě provede zákazníkovi jejich zpětná montáž na vozidlo.

Disky a jeho technické údaje

Vysvětlení parametrů disků (podle obrázku)

Vysvětlení parametrů disků


Zn. Parametr O co se jedná?
A šířka hodnota, na které zavisí rozměr pneumatiky, uvádí se v palcích
B rozteč hodnota určuje průměr kružnice, na které leží upevňovací šrouby, uvádí se v mm
C středový otvor (CB) průměr středového otvoru, je možné ho upravit pomocí středového kroužku (uvádí se v mm)
D zális neboli ET (einpresstiefe) je vzdálenost mezi pomyslným středem disku a místem, kde dosedne na nápravu vozidla (čím vyšší číslo, tím více kolo „zapadne“ do blatníku), uvádí se v mm
E rozteč kružnice hodnota určující počet šroubů potřebných v uchycení disku
F středový otvor viz „C“
G průměr ráfku uvádí průměr disku, na této hodnotě závisí rozměr pneumatik, které je možné na takový disk umístit (uvádí se v palcích)

Najděte si své auto

Rychlý kontakt

Auto Dědoch

Opavská 287/57
795 01, Rýmařov-Janovice

tel.: +420 554 230 254
mobil: +420 777 161 515

Nově přidané vozy

Škoda Octavia II*1,6i*75KW*1.MAJ.*SERVISKA*

Škoda Octavia

II*1,6i*75KW*1.MAJ.*SERVISKA*

Cena 119 000 Kč

Peugeot 207 1,4i*70KW*1.MAJ.*VYHŘ.SEDADLA*

Peugeot 207

1,4i*70KW*1.MAJ.*VYHŘ.SEDADLA*

Cena 128 000 Kč

Volkswagen Polo 1,2*44KW*ČR*SERVISKA*NOVÁ STK*

Volkswagen Polo

1,2*44KW*ČR*SERVISKA*NOVÁ STK*

Cena 98 000 Kč

Fiat Panda 1,1*40KW*1.MAJ.*SERVISKA*

Fiat Panda

1,1*40KW*1.MAJ.*SERVISKA*

Cena 54 000 Kč

Škoda Octavia II*1,9TDi*77KW*DSG*KŮŽE*NAVI*

Škoda Octavia

II*1,9TDi*77KW*DSG*KŮŽE*NAVI*

Cena 139 000 Kč

 

Auto Dědoch Váš spolehlivý partner - DĚDOCH AUTO VÍ JAK NA TO!

Velmi dobře si uvědomujeme, že při výběru ojetého auta hraje velkou roli cena. Snažíme se proto mít vždy nejlepší cenu u srovnatelných aut. Využijte atraktivní možnosti financování a pojištění ojetých aut přímo u Auto Dědoch. Umožníme Vám splácet Vaše auto ve splátkách, které budou zcela odpovídat Vašemu rozpočtu.